بیست و چهارمین دوره سمپوزیوم سالانه فولاد که هر ساله توسط انجمن آهن و فولاد ایران برگزار می‌شود 10 تا 12 آبان‌ماه 1401 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش برگزار شد. هدف از برگزاری سالانه سمپوزیوم‌های فولاد که عموماً با حمایت شرکت‌های فولادی و دانشگاه‌های کشور برگزار می‌گردد، ایجاد زمینه مساعد برای برقراری ارتباط میان دست‌اندرکاران صنعت فولاد کشور با اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و محققین در جهت تبادل نظر به منظور رفع مشکلات موجود و توسعه هر چه بیشتر این صنعت با انجام مشاوره و آشنائی با آخرین دستاوردهای پژوهشی، فناوری و تجهیزاتی صنعت فولاد کشور است. 

این سمپوزیوم همه ساله قاطبه فعالان عرصه فولاد از بالاترین مقام اجرایی دولتی تا بزرگترین واحدهای تولید‌کننده فولاد، شرکت‌های مرتبط با صنعت فولاد، صنایع بالادستی و پائین دستی و شرکت‌های تولید‌کننده تجهیزات زنجیره فولاد و متخصصین را گرد هم می‌آورد تا در زمینه آخرین دستاوردهای پژوهشی، تولیدی، بررسی موانع و چالش‌ها، نحوه تعامل با یکدیگر و راهکارهای پیشبرد اهداف این صنعت بحث و تبادل نظر نمایند. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای پژوهشی و صنعتی در زمینه‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار و محصولات فولادی و تجهیزات فولاد به نمایش در می‌آید

موضوعات بیست و چهارمین سمپوزیوم فولاد

1- آینده صنعت فولاد، چالش ها و فرصت‌های فراروی آن و چشم‌انداز بازار فولاد در دوران پسا کرونا،

2- چالش‌های موجود در تأمین مواد اولیه، تجهیزات و دانش فنی در صنعت فولاد در دوران پسا کرونا،

3– یافته‌های جدید در زمینه افزایش بهره‌وری، کاهش مصرف آب و انرژی در صنعت فولاد،

4-وضعیت نیروی انسانی صنعت فولاد در دوران پسا کرونا،

5- یافته‌های جدید در زمینه تولید و استفاده از فولادهای نسل جدید،

6- نقش گسترش زیر ساخت‌های ریلی، جاده‌ای، اسکله ای و تأسیسات بندری بر توسعه پایدار صنعت فولاد،

7- گسترش صنایع پایین دستی و بالا دستی در توسعه پایدارصنعت فولاد،

8- مدل‌سازی و شبیه‌سازی فرآیندهای خط تولید فولاد

9- یافته‌های نوین در زمینه‌های استخراج، آهن‌سازی، ذوب و ریخته‌گری، شکل‌دهی، بهبود خواص مکانیکی، سطح و پوشش، خوردگی، جوشکاری و مواد دیرگداز

گروه‌های هدف این گردهمایی، تولید‌کنندگان فولاد، تامین‌کنندگان مواد اولیه، شرکت‌های دانش‌بنیان و خدمات فنی و مهندسی در صنعت فولاد، شرکت‌های حمل و نقل، انجمن‌ها و سندیکاهای تولیدی، علمی و شرکت‌های ارائه کننده ماشین‌آلات، تجهیزات و مواد مصرفی می‌باشند.

شرکت ترانسفورماتور کوره آریا تولید‌کننده انواع ترانسفوماتورهای کوره قوس الکتریکی و پاتیلی، یکسوساز، شیفت فاز، سیکلوکانورتر و راکتورهای سری مورد استفاده در صنایع فولاد تا توان 360 مگا ولت‌آمپر و تا جریان 150 کیلو‌آمپر با حضور فعال در این نمایشگاه در سالن C ، غرفه شماره 45 به استقبال بازدیدکنندگان خود رفته بود. در ادامه گزارش تصویری این نمایشگاه را مرور خواهیم کرد.